Имам нещо в чашата…

За n-ти пореден път се качвам в колата си и се отправям към n-тия ресторант, за да обясня на n-тия управител (като българин горд наследник на вековна винарска традиция) това:

Понякога по тапата или на дъното на бутилката вино се забелязват кристали, които приличат на захарни или стъклени. Те се отделят и при червените вина, но са видими само при белите. 

Това са кристалите на винената киселина, наричани още «винен камък» и дори „винени диаманти“. Образуват се при охлаждане и се срещат често при вина от по-късен гроздобер. Това НЕ е дефект, а признак за зряло грозде и за висококачествено вино, което не е преминало през многобройни процедури на филтриране и стабилизране. Всяко вино с винен кристал е продукт с минимална механична намеса, респективно максимално естествен продукт. Виненият кристал ПОВИШАВА, а не понижава качеството на виното в очите на ценителите.

 Забравила съм какво беше степен n в математиката, но беше нещо свързано с трудна за дефиниране отдалеченост…

12 responses to “Имам нещо в чашата…

  1. На мен една учителка по химия навремето ми беше обяснила, че това бил синия камък, който се е просмукал в гроздето и после се отделил на кристали във виното :о) Незнам дали е смешно :о)

  2. Pingback: Имам нещо в чашата… | Bulgarian Blog

  3. ами, какво да кажа… предлагам да се посмеем, въпреки, че си е страшничко.

  4. Тъкмо и на мен се случи (май за първи път да видя) и наистина си помислих „Ха, имам диаманти във виното!“. 🙂 Ама те наистина така хубаво звънтят и блестят! И веднага дойдох тук да си припомня какво е това.
    Виното беше австрийско розе.

    • Хаха, все австрийци ще се окажат най-накрая тези с винените кристали. Което означава, че дори в розето гроздето им е супер зряло. Доволна съм.

  5. Така си и помислих, затова споменах виното. 🙂
    Бях малко скептична точно към розе от Австрия. Не ми се стори толкова плодово, колкото се описваше на етикета, но ми хареса. Особено след като видях „диаматите“. 🙂 Струва ми се, че може да се съчетае с много разнообразна храна. Ти как мислиш?

    • Добрите австрийски розета са като тези от Прованс – въздържан нос и доста свежи, но с дълги тела и най-вече доста сухи. Не знам кое розе си пила, но – салати, зеленчукови кишове, черен хляб + студени пушени меса (прошуто, шпек), както и кози сирена или други бели, пици, паста с доматени сосове, риби, морски дарове – каквото душа иска и природата дава през лятото 🙂

      • Мнението и препоръките ти са важни за мен, така че благодаря. Розето беше сухо и напълно покрива предложенията ти според моя вкус.
        Между другото, като спомена Прованс, напоследък опитвам розета от там и имам намерение това лято да пообиколя из този район на Франция. Ако имаш някакви предложения и препоръки за добри места (храна, вино, отсядане), с вълнение слушам. 🙂

      • завиждам 🙂 ще ти пиша мейл.

      • Споменавала ли съм, че си най-добрата.
        Благодаря, Яна!

      • Ха, това ще го трия 🙂 Чакам те на 07 юни, ще те изненадам с австрийско розе 🙂

      • Не, няма да триеш! 🙂

        Ще направя всичко възможно за да дойда.

Вашият коментар

